Laman Rabu - WADAH WANITA ISLAM

Wednesday, June 26, 2002

Tanggungjawab suami lindungi isteri, bukan menganiaya

26/6/2002
Tangungjawab suami lindungi isteri, bukan menganiaya
Oleh:
Dr Suriya Osman

Isteri yang didera suami kerap mahu melindungi perkara itu daripada pengetahuan umum, lebih lebih lagi dikalangan ahli keluarganya. Mereka sanggup menghadapi segala penderitaan samada dengan alasan mahu mengekalkan rumahtangga atau takutkan suami . Inilah dilema yang kerap berlaku dalam masyarakat sekarang.

Pada minggu ini dipaparkan kisah untuk renungan bersama mengenai wanita yg didera suami..

Zaiton (bukan nama sebenar) mendakwa dia jatuh tangga, dan kepalanya terhantuk. Lebam pada lehernya tidak consistent dengan cerita yg diberi kerana lebam pada lehernya itu mempunyai kesan kesan jari. Saya bertanya,” siapakah yang melakukan ini terhadapnya?”. Zaiton menangis sambil berkata:” Doktor, sebenarnya suami saya yang mencekik saya semalam. Kini leher saya sakit, saya tidak dapat pergi kerja. Saya terpaksa meminta rawatan dan surat cuti sakit.”

Zaiton bekerja sebagai kerani. Suaminya graduan mengannggur , tinggal dirumah sementara zaitoin bekerja. Semua wang gajinya diserahkan kepada suaminya. Suaminya bersifat cemburu dan terlalu mengawal serta sering memukul dan menengking apabila menyangka zaiton sengaja pulang lewat atau membreikan wang yang kurang.

Zaiton menguruskan semua urusan rumahtangga, memasak dan juga bekerja di luar rumah.. Suaminya lebih suka bermenung dan menonton television. Dua anaknya di jaga oleh ibu Zaiton ketika dia keluar bekerja.

Zaiton akan menghantar dan mengambil anak anak mereka setiap hari. Ini kerana beliau kurang yakin suaminya berupaya menjaga anak-anak mereka dirumah.

Dalam kes lain, Linda (bukan nama sebenar) baru lima bulan berkahwin. Linda berumur 17 tahun., belum bersedia mendirikan rumahtangga dengan jejaka yang menjadi temannya sehingga dia mengandung. Kedua belah pihak bersetju bahwa jalan keluar adalagh menyuruh mereka berkahwin.

Anak kecil berusia dua bulan di dokong Linda dengan erat.” Suami saya marah bila anak ini menangis kerana mengganggu tidurnya. Bila dia naik berang , hampir melemparkan anak ini “., kata Linda dengan linangan air mata.
“Saya tidak tahan doctor, suami saya garang dan panas baran. Saya tinggal dirumah mentua sebab suami saya tidak mampu menyewa rumah berasingan . Saya lihat emak mentua saya sering kena pukul dengan bapa mentua saya .saya tidak ada tempat hendak mengadu.”

Begitulah secebis kisah dari fail klinik saya. Ramai wanita tidak mahu melapurkan perbuatan suami mereka dan membiarkan serta menyembunyikan peristiwa yang berlaku. Ada juga yang menyangka dan yakin bahwa suami mereka berhak memukul mereka kerana ada ayat quran yang membenarkan suami memukul siteri.

Selain itu ada pesakit wanita saya yang tidak tahan dengan penderaan berjumpa dengan pegawai di pejabat agama, untuk membuat aduan. MAlangnya mereka dinasihatkan supaya jangan lari dari rumah sebab perbuatan itu adalah nusyuz dan derhaka kepada suami.

Ayat 34 surah An Nisa’ sering dijadikan hujah bagi mereka yang mempertahankan hak lelaki memukul isteri.. Ayat ini diterjemahkan begini:” Lelaki adalah pelindung kepada wanita (Qawwamuna) sebab Allah melebihkan sesetengah mereka daripada yang lain dan kerana mereka memberi belanja daripada hartanya. Wanita yang baik (qanitat) menjaga dengan baik kehormatannya. Perempuan yang kamu khuatirksan nushuz , maka nasihatlah mereka, dan pisahkan daripada tempat tidur dan pukullah (daraba). Kemudian jika mereka mentattaimu jangan lah kamu mencari jalan untuk mneyusahkan mereka” .

Dari ayat ini ada penafsir memberikan dua fakta:
1. Suami berhak memberi perintah kepada isteri dan menuntut isteri mengikut perintahnya
2. JIka isteri tidak patuh, suami berhak memaksanya patuh dengan memukulnya.

Jika dilihat pada seluruh ayat yang sebenarnya bermula dengan menyebut kan bahwa lelaki yang bergelar ‘rajul’ adalah pelindung wanita. Ini disebabkan kelebihnaynan berbanding wanita ia itu dia membelanjakan pendapatannya untuk wanita. Ini berarrti bulkan sebarang lelaki yang mempunyai kelebihan ke atas wanita tetapi lelaki yang memberi nafkah kepada isterinya.

Ayat ini seterusnya membicarakan mengenasi kehormatan wanita . Perkataan nusyuz bererti wanita yang tidak menjaga kehormatan atau maruah dirinya dan bukan wanita yang tidak dengar kata sebagaimana yang difahami oleh umum.

Rajul adalah fungsi social seorang lelaki yang mencapai kelebihan dengan menunjukkan ciri ciri tangungjawab yang dikaitkan dengan istilah ‘rajul’.

Ini berrti kanak kanak lelaki tidak boleh di gelarkan ‘rajul’. Begitu juga lelaki yang tidak mempunyai ciri ciri rajul bukanlah rajul.
Perkataan ‘daraba’ yang ditafsirkan dsebagai ‘pukul’ mempunyai lebih dari satu erti, antaranya mendididk, memelihara, atau memberi contoh. Pemahaman ayat ini secara literal tanpa merujuk kepada amalan rasulullah saw dan juga tanpa meneliti ayat lain dalam AL Quran adalah tidak mengikut lunas penafsiran.

Lebih banyak ayat Al Quran menyebutkan mengenai rahmat, kasih sayang, kesetaraan dan persefahaman antara pasangan suami isteri.
Riwayat hadis baginda menunjukkan Rasulullah saw tidak pernah memukul isteri isteri baginda malah ada sebuah hadis Rasulullah saw yang berbunyni begini;” “Aku tidak tahan melihat lelaki yang memukul isterinya”. Dan juga Rasulullah bersabda” Yang terbaik antara kalian adalah yang bersikap paling baik terhadap isterinya”.

Ulama juga mengaskan ‘pukul’ yang dimaksudkan ialah pukul yang tidak boleh menyakiti atau mencederakan bukan seperti yang sering berlaku apabila suami memukul isteri.

Mengapa berklaku penganiyaan ke atas isteri? Jawapannya ada dalam budaya kita yang mempunyai pelbagai anggapan dan pendirian yang meletakkan kuasa mutlak suami ke atas isteri dengan tiada pertimbangan terhadap hak isteri ke atas suami.

Masyarakata beranggapan penderaan dalam sebuah rumahtangga adalah hal ehwal dalam rumah dan perlu diselesaikan antara suami isteri tanpa campur tangan orang lain.

Ada juga sikap yang meminta wanita bersabar atas kerenah melampau suami ini konon memelihara keutuhan rumahtangga. Masyarakat lebih cenderung melihat si isteri yang didera mengekalkan kedudukannya sebagai isteri daripada menjadi janda disebabkan perceraian (akibat mengadukan hal kepada orang luar).

Isteri yang didera juga takut pada status janda yang mempunyai stigma tersendiri. Ramai wanita yang bergantung rezeki sepenuhnya kepada suami, tidak beupaya menyelamatkan dirinya daripada keadaan keganasan yang dialami.

Kurang kesedaran terhadap tanggungjawab dan lebih penekanan terhadap kelebihan lelaki juga menghasilkan lelaki yang tidak berciri rajul seperti yang disebutkan sebelum ini.

Dalam satu masyarakat dan umat Islam yang cintakan kedamaian dan kasih sayang seharusnya anggota nya menunjukkan contoh keperihatinan apabila melihat gejala penganiyaaan dan keganasaan rumahtangga yang berleluasa sekarang, hendaklah sama sama membenteras nya bukan dibiarkan.

Antara usaha usaha yang boleh di lakukan ialah meningkatkan kesedaran terhadap hak saumi dan isteri serta memupuk rasa tangungjawab, kasih sayanag dan saling hormat mengormati sesame psangaana

Paling diperklukan adalah adiidkan agama sempurna yang menghidupakn sifat penyayang, tangungjwab dan adil dalam sanbnubari yang mana sifat ini terserlah dalam watak Rasulullah saw.

1 Comments:

  • Hai, saya suka membaca blog untuk menambah ilmu dan maklumat. Setiap hari sekurang-kurangnya saya lawat 20 blog. Blog anda adalah antara yang paling menarik untuk hari ni. Keep up the good work!

    Terlanjur saya di sini, tahukah anda apa yang TERHANGAT DI MALAYSIA. Sistem Menjana Wang Secara Automatik. Cuma bayar RM50 sekali seumur hidup dan lihat wang akan mencurah-curah ke akaun bank anda sampai bila-bila. Peluang jana wang seumur hidup di sini.

    By Blogger A Shy Millionaire, at 12:35 AM  

Post a Comment

<< Home