Laman Rabu - WADAH WANITA ISLAM

Wednesday, January 22, 2003

Musibah Kesakitan ada hikmah tersendiri

Oleh Ir Hjh Endok Sempo bt Mohd Tahir.

Rasulullah saw bersabda;” Tidaklah sesuatu musibah yang menimpa seseorang muslim melainkan Allah menghapuskan baginya dosanya walaupun hanya dengan kesakitan akibat terkena duri – Hadith Riwayat Al Bukhari.

Hadith ini menjadi pengubat duka dan rasa hiba ketika terlantar sakit di wad hospital semasa umat Islam merayakan aildilfitri baru baru ini. Bayangkan kepiluan ini pabila saudara mara, sahabat handai serta rakan dan taulan telah pulang ke kampung masing masing tetapi diri ini bersendirian di katil penuh kesenduan!.

Memang sungguh pilu, namun musibah kesakitan mempunyai hikmah nya yang tersendiri. Antaranya untuk menyedarkan kepada kita betapa lemahnya kita dalam mengawal faktor luaran dan betapa perlunya kita kepada kekuatan Allah, firman Allah :” ….dan manusia dijadikan bersifat lemah. [An Nisa’:28].

Kita juga perlu disedarkan bahwa mungkin kesakitan ini merupakan satu kaffarah (penghapusan ) dosa kita masa lalu samada kita sedari atau tidak sedari. Selain itu mungkin juga Allah hendak meningkatkan martabat taqwa kita.

Lalu apakah tindakan kita dalam menghadapai saat yang sungguh memeritkan itu? Adakah kita merayu rayu berlebih lebihan kepada orang keliling, merintih merintih mengenang nasib malang dan menyalahkan keadaan?

Islam telah menggariskan adab adab orang sakit, agar hatinya tenang, pasrah malah memberikan kepuasan dalam jiwa dan mempercepatkan kesembuhannya:

Merayu dan merintih hanya kepada Allah dan bersabar serta redha dengan musibah ini. Bacalah doa doa perangsang sebagaimana rintihan Nabi Ayub Alaihissalam yang bermakdud: “ Wahai tuhanku sesungguhnya aku telah ditimpa penyakit (kemudharatan) dan engkaulah yang yang Maha mengasihani” [Q: Al Anbiya’: 83]
Bersangka baik dengan Allah. Daripada Jabir (ra), Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud: ”Janganlah mati salah seorang daripada kamu melainkan setelah dia bersangka baik terhadap Allah Taala”-HR Muslim
Tidak mencela penyakit. Jabir (ra) meriwayatkan: Rasulullah (saw) melawat seorang sahabiah bernama Ummu as Saib ( Ummu Al Musaiyyab) dan bertanyakan nya: ” Apakah yang telah berlaku kepadamu sehingga kamu mengeluh sedemikian rupa?, Ummu As Saib menjawab: “Demam, tiada keberatan Allah kepadanya”. Rasululullah lantas beresbsda:” Janganlah engkau mencela demam, sesunguhnya demam itu menghilangkan kesalahan kesalahan anak adam sebagaimana relau (meleburkan) besi- [HR Muslim]
Tidak mengharapkan mati. Janganlah kita meminta agar kita dimatikan cepat sebab tak tertahan menanggung penderitaan sakit ini. Sebagaimana hadis:” Janganlah seseorang daripada kamu mengharapkan mati disebabkan kemudaratan (kesakitan) yang menimpanya, tetapi jika terpaksa hendaklah dia berdoa: “Ya Allah hidupkan lah aku jika hidup ini lebih baik untuk diriku dan matikan lah aku jika kematianku itu lebih baik untuk diriku. [HR Al Bukhari dan Muslim]
Mesti berubat. Ini adalah satu kemestian, marilah kita menghayati ruh hadis ini :” Sesungguhnya Allah tidak menjadikan sesuatu penyakit melainkan dijadikan baginya ubat selain daripada sesuatu yang haram.[HR At Tarmizi]

Apabila kita cuba amalkan adab adab diatas dan dirambah pula dengan beberapa tips motivasi kontemporari, hidup kita akan lebih gembira walaupun dalam kesakitan. Umpamanya jika kita menggunakan teknik motivasi yang biasa dikenali sebagai teknik ‘rahsia 90/10’. Tidak ramai yang mengetahui rahsia ini, itulah sebabnya ribuan manusia hidup menderita, tertekan, penuh masalah, sakit kepala, sakit jiwa dan tidak bahagia. Kadang kadang terasa hidup ini membosankan penuh penderitaan, kejam dan tidak adil kepada kita. Tetapi janganlah berputus asa. Cuba kita fahami dan amalkan rahsia ‘90/10’ ini, InsyaALlah kehidupan kita akan berubah. Apakah rahsia 90/10?

10% dari kehidupan ini adalah terdiri daripada apa yang terjadi pada diri kita dan 90% dari kehidupan ini adalah ditentukan oleh bagaimana reaksi kita dalam menangani apa yang terjadi keatas kita. Jadi apakah maksudnya pernyataan ini?. Kita sebenarnya tidak boleh mengawal factor luara dan sebarang kejadian yang menimpa kita. Tetapi kita boleh mengawal apa yang ada dalam diri kita . Kita boleh bentuk hati kita, memujuk perasaan kita dan melentur persepsi kita.

Contohnya jadual penerbangan kapalterbang ditunda, habis program kita terbengkalai! Kita tidak boleh mnegawal jadual penerbangan tetapi boleh mengawal perasaan dan reaksi kita. Kita memujuk diri kita menerima kenyataan secara pasarah dan redha, memang kaplaterbang lambat dan program terbengkalai, tetapi jangan memburukkan keadaan (perasaan kekecewaan kita) dengan menyumpah seranah kejadian malanag atau menyalahkan diri sendiri atau orang lain.

Apa kata kita ambil bahan bacaan yang menarik dan terkini, Bagi yang membawa mushaf al quran (saiz poket) terjemahanm bacalah. Bertegur sapa dengan kawan yang sama sama terkandas sambil menjalinkan persahabatan baru, berkongsi pengalaman dan kegiatan yang menyeronokkan. Nescaya kekecewaan dan tekanan emosi akan berkurangan.
Demikian juga jika kita mengalami kesakitan.

Kawal emosi, bentuk persepsi positif dan jangan biarkan orang lain atau keadaan yang memperbodohkan kita. Kita yang rasa tertekan. Hubungi kawan kawan rapat melalui sms, minta mereka doakan kesejahteraan kita. Ambil peluang merapatkan hubungan dengan orang orang yang menziarahi kita. Gunakan peluang sebagai waktu rehat yang Allah kurniakan untuk hubungan lebih intim dengan ahli keluarga kita.

Penulis seoranfg jurutera professional dan boleh dihubungi di emel wanitajim0@yahoo.com

0 Comments:

Post a Comment

<< Home