Laman Rabu - WADAH WANITA ISLAM

Wednesday, September 03, 2003

Melayani pembantu rumah berlandaskan sunnah

3/9/03
Melayani pembantu rumah berlandaskan sunnah
Oleh
Endok Sempo bt Mohd Tahir
“ Kak Yati, saya tak datang ke pejabat hari ni”.
“ Kenapa?”
“Sebab pembantu rumah saya lari, tidak ada siapa yang nak jaga anak saya dirumah ni”
Perbualan di atas adalah perkara biasa didengari apabila seseorang pembantu rumah tiada. Kita menjadi patah kaki untuk ke pejabat. Terasa penting betul pembantu rumah kita, Tanpanya kita tidak mampu meneruskan tugas ke pejabat.
Sering juga kedengaran kepada kita tentang pembantu-pembantu rumah yang mengalami penderaan samada disakiti, dipukul, dikurung tanpa makanan untuk beberapa hari dan berbagai masalah sosial yang berlaku ke atas mereka. Tambahan pula ada di antara mereka yang datang dari jauh untuk mencari sesuap nasi bagi menyambung hayat di samping belanja untuk anak-anak dan orang yang ditinggalkan semasa mereka berkelana di negara orang. Kenapakah terjadi demikian? Sedangkan kita adalah umat Islam dan mengaku pula sebagai di antara negara Islam yang terbaik dan termoden bahkan negara contoh bagi umat-umat Islam dari negara lain? Ini juga merupakan satu masalah sosial yang perlu dilihat dan ditangani secara bijak. Tidak kurang pula kita baca dalam akhbar-akhbar harian dan media elektronik mengenai aduan polis telah dibuat oleh pembantu-pembantu rumah dan tindakan-tindakan ke atas majikan yang tidak setimpal dengan apa yang mereka lakukan.
Sebagian besar kita (termasuk saya) memandang sebelah mata pada pembantu rumah kita. Mereka, yang biasanya berpendidikan rendah, seringkali dilupai jasa-jasanya. Anak anak kecil kita dijaga dengan kasih sayang, baju yang licin diseterika, lantai rumah yang bersih, hasil cucian yang harum adalah sebahagian dari hasil kerja mereka. Tapi, kerapkali kita lupa berterima kasih kepada mereka. Kita hanya menyuruh-nyuruh dan memerintah mereka umpama seorang raja kepada rakyatnya.
Belum selesai satu pekerjaan, kita sudah menyuruhnya dengan deretan pekerjaan yang lain,sehinggakan kadang kadang kita lupa bahwa tangan mereka hanya dua. Ada pula kadangkala kita menambahkannya dengan bentakan-bentakan yang mungkin tidak pernah dikeluarkan oleh orang-orang yang mencintainya, hanya kerana satu kesalahan kecil, misalnya pakaian terkoyak kerana salah menggosok.
Namun kadang kadang saya terfikir juga, siapalah tahu ibadah mereka lebih ikhlas dari kita, yang memiliki ilmu yang sedikit tetapi mengamalkannya, berbeza dengan kita yang diberi ilmu yang lebih banyak dari mereka tapi jarang mengamalkannya. Kita lebih bangga diri dan kurang mensyukuri nikmat yang telah diberikan kepada kita.
Disisi Allah, taraf kita sesama insan sama sahaja nilainya kecuali mereka yang beriman dan bertakwa serta beramal solih. Kita tidaklah harus mendera pembantu-pembantu rumah itu kerana mereka juga adalah manusia yang mempunyai perasaan dan jiwa raga yang perlu dijaga dan dibelai seperti manusia lainnya. Mereka juga adalah makhluk Allah yang hidup dan matinya adalah di tangan Allah. Mereka bukan dijadikan untuk diperhambakan, tetapi untuk membantu kita menyelesaikan kerja yang tidak dapat kita laksanakan dengan sempurna. Tanpa mereka perjalanan hidup kita mungkin pincang, kerana tiada siapa lagi yang dapat membantu kita.
Dengan sedikit gaji yang kita berikan sekitar RM400 , kita sudah bertindak seperti seorang yang seolah-olah memiliki dunia mereka. Tetapi siapa tahu mereka malah mendo’akan kita agar dosa-dosa kita diampuni oleh ALlah, agar kita diberi rezeki yang melimpah ruah.
Kenapa kita begitu memandang rendah mereka, sedangkan para pembantu itu menjadi tumpuan harapan anak-anak kita dan keluarga kita, meringankan kerja kerja kita, dan mungkin lebih mulia dari kita di mata Allah. Ya Allah, ampunilah hamba-Mu ini yang sering menghinakan makhluk-Mu yang lain.
Ini menginggatkan saya terhadap tuntunan Rasulullah SAW yang begitu menghormati para pembantunya. Rasulullah SAW, semulia-mulia manusia, tidak pernah berkata kasar apalagi mendera pembantunya. Jika baginda boleh melakukan sendiri suatu pekerjaan itu, maka baginda akan mengerjakan sendiri pekerjaan tersebut. Jika baginda memerintahkan suatu pekerjaan tetapi yang disuruh tidak mahu melakukannya , maka baginda tidak mudah marah, sebaliknya baginda akan melakukannya sendiri. Malah Rasulullah makan bersama-sama dengan pembantunya. Ini adalah sebahagian yang Rasulullah tunjukkan dalam kehidupannya sehari-hari.
Dengan bersikap demikian tentunya mereka akan lebih menghormati tuannya dan terjalinlah perasaan saling menghormati dan melaksanakan tugas dengan penuh tanggungjawab serta kejujuran.
Jadi tidaklah timbul masalah seperti pembantu rumah curi tulang, mencuri harta tuannya hatta melarikan barang-barang kemas atau anak tuannya yang masih kecil. Inilah cara Islam dalam menangani masalah sosial dikalangan pembantu rumah. Jika kita mempraktikkannya, kita tidak perlu mencari penawar yang lain bagi menangani masalah ini. Cukuplah dengan sebuah hadis dari Rasulallah saw yang bermaksud, “ Sesungguhnya khadam (pembantu) kamu adalah saudara-saudara kamu . Mereka Allah jadikan di bawah kekuasaanmu. Maka barangsiapa yang ada khadam di bawah kuasanya, maka hendaklah dia memberi makan apa yang dimakannya, dan hendaklah memberikan pakaian apa yng dipakainya. Dan janganlah kamu bebankan mereka dengan perkara yang memberatkan mereka. Jika kamu membebankan mereka dengan suatu perkara yang berat, hendaklah kamu menolong mereka itu (Hadis riwayat AlBukhari).”
Tentunya ada yang tidak mampu meniru tuntunan Rasulullah seratus peratus dalam menggauli pembantunya, tapi setidak-tidaknya nya kita berlaku lembut dan tidak mengkasarinya apabila kita menyuruh mereka. Namun jika mereka melakukan kesalahan , mungkin kerana mereka belum tahu dan mahir melakukan sesuatu kerja, hendaklah kita tegur mereka dengan cara yang baik. Tunjukkkan cara cara yang betul dan berikan contoh dalam melakukan suatu pekerjaan, jangan lah lemparkan dengan ucapan atau perbuatan yang menyakiti mereka, agar kita tidak ditanya di hadapan Allah di hari akhirat kelak. Jangan ragu atau merasa sombong untuk meminta maaf pada mereka jika kita bersikap salah terhadap mereka karena itu bukanlah perbuatan yang hina. Malah kita kan menjadi hina di sisi Allah kerana menyakiti mereka dan tidak meminta maaf.
Seorang hukama berkata: “Hitunglah rahmat Allah jangan lah menghitung kesusahan yang menimpa”. Jadi pada saya sebenarnya pembantu rumah kita adalah pahlawan tanpa pujian – The unsung Heroes.
[Penulis boleh dihubungi di emel wanitajim0@yahoo.com]


0 Comments:

Post a Comment

<< Home