Laman Rabu - WADAH WANITA ISLAM

Wednesday, July 02, 2003

Keluarga bahagia mampu elak perbuatan bunuh diri

2/7/03
Keluarga bahagia mampu elak perbuatan bunuh diri
Oleh Dr Suriya Osman

ANI membawa adiknya Rosie ke klinik saya. Rosie kelihatan masam dan memang jelas, raut mukanya menunjukkan perasaan marah dan ingin membantah.


Rosie diam membisu ketika Ani menceritakan apa yang berlaku.

“Doktor, adik saya ini kepala batu! Oleh kerana sikapnya yang terlalu degil, ayah selalu memarahinya. Pagi tadi, dia mengadu sakit perut kerana menelan 20 biji Panadol!”

“Betulkah Rosie?,” saya bertanya.

“Kenapa Rosie buat macam tu? Rosie tak tahu ke, menelan begitu banyak pil boleh membawa kematian. Sekarang saya minta Ani bawa Rosie ke jabatan kecemasan untuk cuci usus dan dirawat sekarang juga,” arah saya kepada Ani.

“Kenapa Rosie, buat begini,” saya bertanya lagi untuk kepastian.

“Kenapa tidak? Kawan saya selalu buat macam ini, telan Panadol banyak-banyak...barulah keluarga tahu. Mereka hanya tahu nak marah, tak tentu arah,” jawab Rosie bagi menjelaskan tindakannya itu.

Muka Rosie kelihatan marah dan muram. Nyata dia terlalu marah dan tidak insaf atas perbuatannya. Malah, Rosie kelihatan seolah-olah merasakan bahawa keluarganya memang patut terima kesusahan yang berlaku kerana perbuatannya itu. Rosie berpendapat dia tidak patut dimarahi.

Remaja yang menelan racun, kerap kali Paracetamol jarang sekali terniat untuk membunuh diri dan melakukannya sebagai suatu jeritan meminta tolong atau simptom penderita perasaan yang tidak dapat ditangani oleh diri sendiri.

Kebelakangan ini, ramai anak remaja yang menghadapi masalah akan

cuba lakukan sesuatu yang memudaratkan diri sendiri. Cara yang paling mudah ialah dengan menelan ubat dengan kadar berlebihan.

Ubat yang paling mudah diperoleh adalah Paracetamol. Ada juga yang akan mengambil ubat daripada ahli keluarga serumah. Umpamanya, ubat darah tinggi atau ubat kencing manis dengan kadar yang membahayakan dan toksik.

Perbuatan menelan ubatan ini adalah lebih mudah daripada melompat dari bangunan tinggi atau memotong lengan dengan pisau, namun penderitaan kesakitan yang akan dialami mungkin menyeksa mangsa sebelum benar-benar maut.

Jika mangsa tidak mati, akan menyebabkan kerosakan pada organ badan dan membawa masalah seumur hidup!

Kerap berlaku, orang yang mengambil ubat dengan kadar berlebihan tidak tahu apa yang akan terhasil daripada perbuatannya itu! Kerap juga mangsa mengambil ubat ini pada saat perasaannya terlalu tertekan dan dia tidak mempunyai pertimbangan waras pada masa pengambilan itu.

Mengambil sebarang ubat dengan kadar berlebihan menyebabkan keracunan. Organ yang akan terjejas pada mulanya adalah hati, buah pinggang dan otak akan turut terjejas. Keracunan yang berlaku dari memakan bahan beracun secara sengaja atau secara tidak sengaja adalah di antara kes keracunan yang kerap dirujuk di klinik atau jabatan kecemasan hospital.

Apa yang harus anda lakukan jika diberitahu seorang kenalan makan racun? Adakah anda akan menghukumnya dengan berkata “kamu bunuh diri ini keluar daripada Islam?” Adakah anda terus menolongnya dalam masa yang kritikal ini?

Jika diketahui awal, langkah yang paling mustahak ialah menolong mangsa memuntahkan semula racun itu.

Seterusnya mangsa perlu dibawa ke hospital untuk rawatan selanjutnya. Dalam kes anak yang menelan minyak tanah, tidak digalakkan menjolok tekaknya atau menyebabkannya muntah sebab ini boleh membawa komplikasi kepada paru-parunya!

Bagi kes keracunan kerana menelan Paracetamol melebihi dos, rawatan awal boleh menyelamatkan nyawa mangsa.

Pada mulanya ia kelihatan tidak mengalami apa-apa kesan tetapi beberapa jam kemudian mangsa akan berasa mual dan loya serta sakit perut.

Selepas beberapa jam, akan tiba masa seolah-olah mangsa tidak mengalami apa-apa sakit. Tetapi, jika mangsa tidak mendapat rawatan selepas ini, mangsa akan mengalami radang hati dan akan menjadi kuning, mungkin demam dan sakit di bahagian kanan di bawah tulang rusuk, iaitu bahagian hati. Jika tidak juga dirawat, mangsa akan terus tidak sedarkan diri dan mungkin tidak akan kencing.

Maut akan tiba pada hari kelima. Jika mangsa dapat bertahan pada peringkat kuning, selepas seminggu mangsa akan mula pulih.

Hari keempat dan hari kelima selepas keracunan adalah masa yang paling kritis yang akan menentukan sama ada mangsa akan pulih atau tidak.

Keracunan dengan Paracetamol boleh dirawat sebaik diketahui mangsa menelan pil walaupun belum dapat keputusan ujian darah yang menunjukkan kadar keracunan. Ini kerana penawar atau antidote pada keracunan dengan Paracetamol (Panadol) adalah selamat diberi dan tidak memudaratkan.

Penawar bagi keracunan dengan Paracetamol, N Acetyl Cysteine diberikan melalui saluran intra venous. Jika penawar diberikan secepat mungkin, kesan buruk pada hati akan dapat terhindar!

Kerap kali ramai yang mengambil ringan kes keracunan dengan Paracetamol sebab mangsa masih boleh bercakap dan berjalan serta tidak dalam keadaan tidak sedarkan diri. Perkara ini kerana racun ini mengambil masa untuk bertindak.

Oleh itu, jika anda mendapat panggilan atau diberitahu oleh seorang kenalan yang dia akan cuba membunuh diri, jangan anggap ringan perkara ini. Beritahu kepada keluarganya yang terdekat dan bawanya berjumpa dengan profesional yang boleh menolongnya.

Keluarganya bertanggungjawab untuk memastikan dia mendapat rawatan dan kaunseling sewajarnya serta keluarga bertanggungjawab menolongnya dengan apa cara juga pun untuk mengatasi masalah yang sedang melanda mangsa.

Keluarga mangsa perlu banyak bersabar dan menerima hakikat masalah yang timbul serta berlapang dada dalam menanganinya.

Sikap menuding jari kepada orang lain tidak akan membuahkan hasil yang baik. Sebaliknya, saling membantu dan memberi sokongan di antara ahli keluarga dengan semangat kasih sayang akan banyak menyelesaikan bukan saja masalah mangsa, malah mengeratkan hubungan keluarga.

Di sini saya teringat sepotong pepatah yang saya pernah jumpa tetapi tidak tahu asal usulnya: “Apa-apa dugaan yang tidak membunuh kamu akan memperkukuhkan kamu.”



PENULIS adalah doktor perubatan

di klinik persendirian dan boleh dihubungi di e-mel wadah_wjy2k@yahoo.com.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home