Laman Rabu - WADAH WANITA ISLAM

Wednesday, July 30, 2003

Ibu bapa, anak wajar bincangkan masa depan

23/7/03
Ibu bapa, anak wajar bincangkan masa depan
Oleh Rozaini Mohd Rosli

“SAYA pun tak tahu mengapa saya ambil kursus ini di universiti,” kata seorang pelajar institut pengajian tinggi (IPT) mengadu kepada pensyarahnya.

“Tetapi kenapa awak mendaftar juga,” pensyarah itu bertanya.

Jawab pelajar itu: “Emak saya paksa saya, saya tak mahu emak saya patah hati dan kecewa.”

“Beginilah, awak balik dan fikirlah masak-masak, apakah yang awak mahu dalam hidup ini dan apakah yang hendak awak capai dalam cita-cita awak,” kata pensyarah itu.

“Tetapi, nanti emak saya kecewa macam mana,” kata pelajar itu lagi.

“Emak awak tidak akan kecewa jika awak berjaya dalam apa lapangan yang awak pilih, Jika awak tunjukkan kecemerlangan dalam apa jua bidang yang awak akan ambil.

“Awak kena buktikan dulu kesungguhan awak,” jawab pensyarah itu dengan panjang lebar.

Ini adalah di antara contoh perbualan yang biasa kita dengar. Berdasarkan perbualan itu, kita perlulah berfikir berapa ramai anak yang mengalami dilema sebegini dan berapa ramai ibu bapa yang menjeruk hati dalam menentukan kerjaya anak-anak?

Kebanyakan kita sama ada sedar atau tidak terlalu menurut kehendak dan pandangan masyarakat sekeliling dalam menentukan masa depan anak. Anak-anak pula tidak mempunyai satu hala tuju yang jelas sedangkan kedua-duanya perlu berbincang, saling memahami antara satu dengan lain serta merancang dan menganalisis tujuan sesuatu langkah diambil.

Islam menganjurkan agar sebarang tindakan itu dijalankan secara sedar seperti mana sabda Rasulullah yang bermaksud: “Sesungguhnya setiap amalan itu dengan niat.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Dalam kehidupan hari ini, niat boleh diterjemahkan sebagai misi dan objektif. Misi setiap keluarga Muslim ialah untuk mencapai kesejahteraan dunia dan akhirat.

Ia harus dilengkapi dengan langkah khusus secara objektif. Allah berfirman yang bermaksud: “Peliharalah dirimu dan keluargamu dari seksaan api neraka” – (Surah at-Tahrim, ayat 6). Bagi mengelakkan diri dari bencana yang besar, tentunya memerlukan perancangan yang rapi.

Namun, dalam merancang, kita diingatkan supaya mendahuluinya dengan penilaian diri, ahli keluarga dan suasana yang sedang menyelubungi keluarga serta jangkaan persekitaran di masa akan datang.

Ingatan itu terkandung dalam ayat al-Quran di mana Allah tidak membebani seseorang daripada melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Umpamanya, kita mahu anak-anak menjadi soleh dan mengajak orang lain berbuat yang.

Tujuan itu wajarlah bermula sebelum kelahiran anak lagi dan mengambil kira keupayaan anak-anak dan diri sendiri untuk mendidiknya. Persefahaman antara ibu dan bapa amatlah mustahak dalam memastikan segala misi dan matlamat pendidikan anak tercapai.

Setiap keluarga boleh mempunyai matlamat berbeza dan antara contoh itu ialah:

l Anak-anak faham mengenai rukun iman dan rukun Islam sejak umur lima tahun.

l Anak-anak boleh membaca sejak umur empat tahun.

l Anak-anak boleh mengerjakan solat bersendirian dengan sempurna pada usia enam tahun.

l Anak-anak mula berpuasa sejak berusia empat tahun.

l Menghafaz juzuk ke-30 selewat-lewatnya pada umur 11 tahun.

l Anak-anak boleh menguasai emosinya sejak berusia enam tahun.

l Cemerlang dalam peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah rendah (UPSR) dengan memperoleh 5A

l Cemerlang dalam Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) dengan memperoleh 8A.

l Cemerlang dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan memperoleh 9A.

Setiap matlamat di atas memerlukan kita berfikir bagaimana untuk melengkapkan diri pada mulanya dan kemudian mempraktikkan pendidikan bersesuaian kepada anak-anak untuk mencapai semua matlamat itu.

Berkenaan peristiwa yang berlaku kepada Rasulullah bukanlah secara kebetulan, tetapi dengan perancangan Allah.

Ia mengukuhkan hujah agar kita senantiasa peka dan merancang sebaik mungkin kehidupan di dunia ini.

Termasuk juga dalam proses perancangan ialah penyeliaan rapi.

Sebarang kesilapan atau perkara yang terkeluar dari landasan akan diberi perhatian seawal mungkin.

Dengan itu, ia dapat menjadikan rumah tangga Islam yang tidak hanya bersifat reaktif kepada gejala dan masalah ahli keluarganya, tetapi dapat menanganinya sebelum ia menjadi tidak terkawal.

Aspek lain juga seperti fizikal, rohani, emosi dan intelek setiap ahli keluarga haruslah menjadi medan penelitian yang berterusan dalam mencapai misi dan matlamat sesebuah keluarga Muslim serta jauh sekali untuk membiarkannya kepada nasib.

Akhir sekali, segala usaha wajarlah diiringi dengan doa. Maka berdoa secara khusus bersesuaian dengan apa yang dihajati. Kadang-kadang berlaku sesuatu tanpa diduga atau di luar perkiraan dan kawalan kita.

Justeru, Allah juga mengilhamkan kepada sesiapa yang keprihatinannya dengan perancangan terhadap medan yang diceburi dalam usaha mencapai kesempurnaan diri, keluarga dan masyarakat.

Janji Allah mengenai perkara ini dirakamkan dalam al-Quran yang bermaksud: “Sesiapa di antara kamu yang bertakwa kepada Allah, maka Allah akan tunjukkan jalan keluar kepada masalahnya dan juga Allah akan curahkan rezeki kepadanya dari jalan yang tidak difikirkan olehnya.” – (Surah at-Thalaq, ayat 2 hingga 3).

Penulis adalah aktivis sosial dan boleh dihubungi melalui e-mel: wanitajim10@yahoo.com

0 Comments:

Post a Comment

<< Home