Laman Rabu - WADAH WANITA ISLAM

Wednesday, April 27, 2005

Masyarakat Bermoral cegah jenayah seksual

Art 1: Wadah Wanita Islam: Masyarakat bermoral cegah jenayah seksual
Oleh Dr Harlina Halizah Siraj

PELBAGAI isu mengenai wanita Islam dibangkitkan kebelakangan ini.Terbaru, bantahan sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) wanita terhadap tulisan seorang lelaki Islam yang mengaitkan pakaian seksi wanita dengan jenayah seksual. Berikutan itu, timbul pelbagai pandangan pembaca lelaki dan wanita mengenainya.

Pada saya, isu cara pakaian wanita dan kaitannya dengan jenayah seksual agak kompleks dan tidak straight-forward. Sebabnya, kita masing-masing melihat dari sudut berbeza. Berdasarkan pendedahan,pembacaan, pemahaman dan amalan Islam seharian kita.

Apa dilihat, ada dua pandangan berbeza mengenai perkara ini:

# Pandangan pertama.

Pakaian seksi wanita bertanggungjawab meningkatkan kes rogol dan jenayah seksual.

Dari sudut pandang mudah, bagi seorang manusia biasa yang mampu berfikir dengan akal kurniaan Allah, bilangan kes rogol meningkat sejak semakin ramai wanita berpakaian mendedahkan aurat hingga kepada tahap yang tidak pernah tergambar sebelum ini dalam masyarakat kita.

Dengan itu, kita boleh saja memberikan kesimpulan mudah iaitu pakaian seksi wanita adalah penyumbang utama peningkatan kes jenayah seksual.

Penyelesaian mudah pula boleh diambil adalah pastikan semua wanita berpakaian menutup aurat, maka habis cerita.

Hasil pandangan ini, wanita dikenakan peraturan menutup aurat. Kalau ada kuasa politik, ia dijadikan terus satu akta dan peraturan undang-undang. Untuk memastikan peraturan dipatuhi, diwujudkan polis moral, yang akan menguatkuasakan undang-undang itu.

Harapan akhir tindakan itu, kes rogol, jenayah seksual lain akan menurun. Saya percaya, kita boleh bandingkan perangkaan jenayah rogol di negara yang mengamalkan peraturan moral ini seperti di Iran dan negara Timur Tengah dengan negara Barat. Ternyata memang ada perbezaan, ketara daripada bilangan kes.

# Pandangan kedua (pandangan ini dianuti pihak feminis).

Cara pakaian wanita seksi tidak boleh dianggap penyebab peningkatan kes jenayah seksual. Sebaliknya jenayah itu, dicetuskan oleh satu interaksi kompleks yang berpunca daripada gender, stereotyping dan ketidakseimbangan kuasa. Lelaki gagah perkasa, punya nafsu syahwat yang mudah tersasar. Wanita pula memang submisif dan perlu bersedia memberikan dirinya apabila saja dan apabila lelaki berkehendak kepadanya.

Pegangan tradisi ini dikatakan menyebabkan tiada rasa hormat lelaki terhadap wanita. Ia menyebabkan hingga pencabulan kehormatan wanita menjadi satu jenayah terancang besar-besaran, terutama di kawasan konflik peperangan.

Untuk mengurangkan jenayah ini, pihak yang beriktikad dengan pegangan ini menyarankan supaya lelaki kena lebih bertanggungjawab untuk sama-sama menjaga moral masyarakat. Tidak membebankan sepenuh tanggungjawab itu pada bahu wanita semata-mata.

Di samping itu, rasa hormat lelaki terhadap wanita perlu ditingkatkan. Kelompok ini berpendapat, selagi perkara ini tidak dibereskan, selagi itu jenayah seksual terus meningkat.

Mereka menentang habis-habisan pandangan pertama. Pandangan itu meletakkan sepenuh tanggungjawab menjaga moral masyarakat di atas bahu wanita yang dianggap objek seksual.

Alasan mereka kenapa ramai mangsa rogol adalah wanita yang bertudung litup, kanak-kanak perempuan, wanita tua yang uzur! Kelompok ini berhujah lagi, jika ada wanita yang menutup seluruh tubuhnya dengan keyakinan dan niat bahawa perlu berbuat begitu untuk menjaga dan mengawal nafsu syahwat lelaki, ia adalah satu pandangan yang sama tahapnya dengan mereka yang memperagakan tubuh badan di media dan papan iklan. Cuma pada ekstrim yang berbeza. Bagaimanapun kumpulan ini menentang konotasi bahawa `wanita adalah objek seks.'

# PENULIS ialah Ketua Wanita JIM dan seorang doktor pakar sakit puan, boleh dihubungi menerusi e-mel wanitajim0@.... Sebarang permasalahan layari www.wanitajimceria.blogspot.com.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home