Laman Rabu - WADAH WANITA ISLAM

Wednesday, January 28, 2004

Pengorbanan Siti Hajar kemuncak ketakwaan

Oleh Prof Madya Maznah Daud
IBADAT korban yang dilakukan pada Hari Raya Haji atau Aidiladha dikaitkan dengan pengorbanan Nabi Ibrahim yang menerima perintah daripada Allah agar menyembelih anaknya, Ismail. Perintah yang begitu berat disambut oleh seorang ayah dan anaknya dengan hati yang tabah dan penuh kerelaan.
Di sebalik pengorbanan agung itu, kita tidak harus melupakan juga pengorbanan hebat seorang wanita, Siti Hajar. Siti Hajar adalah gundik puteri Mesir, yang dihadiahkan oleh Raja Mesir kepada Sarah, isteri Nabi Ibrahim. Siti Sarah kemudian mengahwinkan Hajar dengan suaminya kerana berasa dirinya terlalu tua dan tidak boleh beranak. Usianya ketika itu mencapai 70 tahun. Apabila Hajar mengandung, ditakdirkan sifat cemburu mula memberontak dalam Sarah.
Tiba saat Hajar melahirkan Ismail, perasaan cemburu itu semakin membara, sehingga dia bersumpah tidak mahu tinggal serumah dengan madunya dan menuntut suaminya agar menjauhkan Hajar serta anaknya daripada pandangannya.
Pada suatu hari Nabi Ibrahim mengajak Hajar dan anaknya keluar. Mereka berjalan ke arah selatan, mendaki gunung-ganang dan menuruni lembah, serta melalui pelbagai kesukaran. Perjalanan itu berhenti di Makkah, di mana ketika itu adalah padang pasir kering kontang tanpa manusia, kecuali puak Badwi yang hidup berpindah-randah. Nabi Ibrahim kemudiannya meninggalkan Hajar bersama bayinya yang masih menyusu badan di kawasan gersang, dan meletakkan di sisi mereka satu bungkusan berisi kurma dan satu pundi berisi air. Nabi Ibrahim berpesan kepada Hajar supaya membuat tempat teduhan di situ. Selepas itu, baginda berpatah balik menuju ke arah mana yang dia datang tadi. Hajar terpinga-pinga. Beliau mengamati kesepian dan kesunyian di sekeliling tempat itu. Hatinya dibelit kehairanan. Mengapa mesti dia ditinggalkan sendirian bersama anaknya yang masih kecil? Hajar mengejar suaminya sambil memanggil-manggil dengan penuh keharuan: “Wahai suamiku! Ke mana kanda hendak pergi? Kenapa kanda tinggalkan kami di lembah sepi ini?” Hajar mengulang-ulangi kata itu sambil merayu-rayu meminta dikasihani agar mereka tidak ditinggalkan di situ.
Namun Nabi Ibrahim tidak menjawab. Baginda bimbang kalau perasaan belas kasihan baginda akan mengkhianati dirinya apabila berhadapan dengan ibu yang sedang meratap hiba atau dipatahkan oleh perasaan rahmat terhadap satu-satunya anak yang masih belum mengerti apa-apa. Apabila Nabi Ibrahim tiba pada hujung lembah, terdengar lagi Hajar bertanya dengan suara yang menyayat hati: “Wahai suamiku! Apakah Tuhan yang memerintahkan kamu untuk meninggalkan aku bersama anak kecilku ini di tempat yang sunyi ini?” Tanpa menoleh, Nabi Ibrahim menjawab tegas: “Ya, benar!”
Apabila mendengar jawapan itu Hajar terdiam. Beliau pasrah. Hajar berusaha menenangkan hatinya dengan berkata kepada dirinya sendiri: “Kalau begitu, tentulah Tuhan tidak akan mensia-siakan kami!” Ibrahim mengangkat kedua-dua tangannya ke langit sambil berdoa:
“Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya aku menempatkan dari keturunanku di lembah yang tiada mempunyai tanam-tanaman berdekatan dengan Rumah Suci Engkau. Wahai Tuhan kami! Ingatkanlah mereka supaya mengerjakan solat dan jadikanlah hati-hati sebahagian manusia tertarik kepada mereka, dan berilah mereka rezeki dari buah-buahan, moga-moga mereka bersyukur. “Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau mengetahui apa yang kami sembunyikan dan apa yang kami terang-terangkan, dan tiadalah tersembunyi kepada Tuhan sesuatu pun, baik yang di bumi atau yang di langit.” (Surah Ibrahim, ayat 37-38).
Selesai berdoa Ibrahim pun meneruskan perjalanannya kembali ke bumi Palestin. Tinggallah Hajar sendirian bersama bayinya, Ismail, yang menyerahkan diri dan kehidupan mereka sepenuhnya kepada Allah. Sambil menyusukan puteranya yang kecil itu, dia menatap wajahnya yang comel untuk menghiburkan hatinya. Beberapa ketika, dia seperti terlupa pada tragedi yang sedang dihadapinya serta keadaan sekelilingnya yang sungguh membahayakan.
Selepas bekalan yang ditinggalkan suaminya kehabisan, dengan pada masa sama jasmaninya juga tidak berupaya lagi mengeluarkan walau setitis susu bagi menghilangkan dahaga putera kesayangan, barulah Hajar keresahan. Tidak tahan mendengar jeritan anaknya, Hajar bingkas bangun mencari-cari air untuk minuman Ismail. Tidak dapat digambarkan betapa Hajar dicengkam kebimbangan melihat anaknya, sedangkan dalam tangannya tidak ada apa-apa untuk menyelamatkannya. Dalam keadaan gerun bercampur hiba, Hajar mula pergi jauh daripada anak itu, tergesa-gesa berlari menuju ke bukit yang paling hampir dengannya.
Beliau berdiri di kemuncak Bukit Sofa, meninjau-ninjau di sekitar lembahnya cuba mencari manusia atau suara mereka. Malangnya tiada apa-apa yang terdengar. Hajar kemudian turun dari Bukit Sofa menuju ke lembahnya seraya berlari-lari tanpa arah tujuan hingga sampai ke Bukit Marwah. Beliau mendakinya sambil melihat-lihat dari atas puncaknya. Namun tiada terlihat orang atau terdengar suaranya. Tiada apa-apapun kecuali sunyi senyap dan pandangan yang sungguh menggerunkan. Pun begitu, Hajar tidak berputus asa. Dia terus berlari beberapa kali berulang-alik antara Sofa dan Marwah sebanyak tujuh kali hingga kepenatan, lalu tersungkur ke bumi kerana tidak bermaya lagi. Tangisan anak dalam keadaan tercungap-cungap benar-benar menghiris hati dan merentap jantungnya. Ibu manakah yang sanggup melihat anak kesayangan menghadapi saat yang sungguh mencemaskan itu? Lalu, dikumpulkan segala kekuatan dalam dirinya, cuba merangkak mendapatkan bayinya yang ditinggalkan agak jauh tadi.
Seluruh alam sunyi sepi menyaksikan kehibaan hati seorang ibu dan seorang anak yang hampir disambar maut. Ketika itulah datang pertolongan daripada Allah. Bumi yang kering tandus tiba-tiba memancutkan air yang jernih lagi dingin. Serta merta semangatnya pulih, kekuatannya kembali bertenaga. Hajar menerpa ke arah pancutan air yang ajaib itu, menadahnya lalu menitikkannya ke mulut bayinya. Hajar kemudian membuat lubang untuk menakung air itu. Setiap kali dia mencedok air dari lubang takungan itu semakin deras air memancut keluar.
Demikian berlakunya mukjizat Ilahi yang menjadi sumber kehidupan seorang ibu dan anaknya yang kemudian mengundang manusia dan hidupan lain mendatangi lembah itu. Hajar, seorang wanita, ditakdirkan Allah menjadi orang yang merintis penempatan di sebuah kota suci yang penuh barakah, iaitu Makkah. Kota yang dipilih oleh Allah untuk dibangunkan Baitullah yang mulia. Kota, tempat lahir penghulu anbia dan mursalin, tumpuan seluruh Muslimin mengerjakan ibadat haji dan umrah sepanjang masa hingga ke hari hancurnya dunia. Kisah ini menjadi bukti Islam mengiktiraf kedudukan wanita yang memainkan peranan secara langsung dalam membangun tamadun umat.
# PENULIS adalah pensyarah bidang syariah di Universiti Teknologi Mara, Shah Alam, Selangor. Sebarang pertanyaan boleh e-mel kepada wanitajim0@yahoo.com

1 Comments:

  • Dengan nama Allah yg Maha pengasih lagi Penyayang.
    Melanjutkan risalah tadi, menurut saya Nabi Ibrahim selain menciptakan Poligami, ia juga menciptakan "Dusta Putih" yang artinya Dia mendustai istrinya Siti Sarah, dengan mencari Nabi Ismail untuk di sembelih atas dasar seringnya kafillah menceritakan Ismail Bin Ibrahim di semua kota atas kebaikannya memberikan mereka bekal air yang akhirnya mereka melakukan tukar barang yaitu beberapa ternak domba, yang akhirnya beranak pinak.
    Dusta Putih yang di maksud adalah peperangan dihatinya Ibrahim antara anak dan istrinya sarah, yang mengharuskan membunuh Ismail yg dicintai serta menuruti Istri yg dicintai pula dengan menunjukan darah seekor domba yg disembelih. Subhannallah, Ibrahim sangat terpuji...!

    By Blogger Albrein, at 10:07 PM  

Post a Comment

<< Home