Laman Rabu - WADAH WANITA ISLAM

Thursday, January 01, 2004

Semangat perbaiki diri harungi cabaran

Oleh Ir Hjh. Endok Sempo Mohd. Tahir
....Sambungan semalam(31 Dec 03)
Muhasabah masyarakat Masyarakat sekampung kalau dibangunkan oleh keluarga yang bertakwa, akan jadilah masyarakat yang aman, makmur dan mendapat keampunan Allah. Bayangkan pada sekitar 1,500 tahun lalu, pemimpin menjadi payung, melindungi umat daripada panas dan hujan. Ulama menjadi obor, lampu penerang umat dunia akhirat. Dengan ilmu dan takwa, mereka membakar kejahilan, kemungkaran, maksiat, kezaliman dan kepalsuan dalam masyarakat.
Terang benderang kampung itu dengan iman, Islam, ilmu, kebaikan, kasih sayang, akhlak, ukhuwah dan perjuangan. Orang kaya jadi bank, pintu rumah mereka sentiasa terbuka untuk orang miskin, fakir, ibu tunggal, anak yatim, orang berhutang, musafir, susah dan kemalangan. Mereka berebut-rebut untuk menyimpan di bank Allah yakni di akhirat. Takutkan hari hisab dan neraka menyebabkan mereka tidak takut membuang kekayaan di dunia. Mereka rindukan syurga Allah di akhirat. Allah berfirman, maksudnya:
Apabila penduduk satu kampung bertakwa, maka Allah akan bukakan berkat dari langit dan bumi.
Selain itu, kita tidak boleh berbangga dengan masyarakat bijak pandai saja. Sebab realiti masyarakat cerdik pandai ini tidak seindah masyarakat orang soleh. Orang pandai saja tidak mampu tolong menolong, berkasih sayang dan merendah diri kepada orang bawah. Bahkan hari ini orang pandailah yang banyak membuat masalah. Mari kita lahirkan masyarakat pandai yang soleh dan musleh seperti masyarakat orang soleh zaman dulu.
Muhasabah organisasi Sejarah merakamkan peristiwa kemenangan Islam oleh tentera Allah apabila pasukannya bersembahyang malam, bersugi, luruskan saf, berkasih sayang dan sanggup berkhidmat pada semua manusia. Itulah simbol takwa. Maka Allahlah pelindung mereka. Pada awal tahun 2004 ini, semaklah organisasi kita. Apakah sumbangan kita sudah maksimum? Pada tahap mana perpaduan dan kasih sayang kita? Teruskan baiki diri, kemaskan keluarga, kampung, ekonomi, budaya, klinik serta hospital, sekolah, restoran, pasar raya dan kegiatan organisasi lain. Pastikan semuanya berada pada kualiti memuaskan dan dibantu Allah. Moga-moga etika ini akan menjadi alternatif kepada segala kebuntuan yang melanda dunia.
Begitulah sepatutnya kita membetulkan diri secara Islam untuk tempoh setahun yang berlalu. Jika dalam semua bidang itu kita berjaya dengan cemerlang, teruskan. Tetapi jika nasib masih malang, jangan diulang. Yang cacat ditampal, yang baik diteruskan. Yang belum wujud difikirkan untuk tindakan. Jika semua warga negara berfikiran begini, setiap awal tahun masihi dan hijrah melakukan muhasabah diri, yang rosak dibetulkan, yang berlubang ditampal, yang kurang ditambah, yang baik diteruskan, bahkan lebih dibaiki lagi. Insya-Allah, dari tahun ke tahun, dari dekad ke dekad dan seterusnya kita akan mendapat natijah yang kita idamkan. Bangsa dan negara akan maju atas nama Islam. Masyarakatnya mempunyai moral tinggi, kerana Allah disembah, saling berkasih sayang, bekerja sama, berakhlak mulia, dan berbudi tinggi.
Orang bukan Islam pun jatuh hati kerana layanan yang menarik hati. Maka akan berlakulah tamadun jasmani, maknawi dan rohani pada bangsa kita. Inilah semangat tahun baru. Semangat memeriksa diri dan membaiki diri, keluarga, masyarakat, organisasi, negeri dan negara. Ia tidak sama sekali menjadikan pesta, keramaian, perayaan dan berfoya-foya sebagai agenda. Sebab bangsa yang kuat bukan disibukkan oleh program suka ria yang melalaikan. Hanya bangsa yang lemah dan menuju kejatuhan yang ada masa untuk bersuka-suka hanyut dalam hedonisme.
PENULIS ialah seorang Jurutera Professional dan boleh dihubungi di emel wanitajim0@yahoo.com

0 Comments:

Post a Comment

<< Home