Laman Rabu - WADAH WANITA ISLAM

Wednesday, December 29, 2004

Golongan bijak hargai masa beruntung

29 Disember 2004

Oleh Endok Sempo Mohd Tahir

ABAD, tahun, bulan, minggu, hari, jam, minit dan saat adalah proses batasan masa yang kita lalui. Hidup di dunia hanya sementara, tidak kekal dan terikat dengan perjalanan detik itu. Penggantian masa daripada tingkat proses itu adalah petanda semakin berkurangnya kesempatan diberikan Allah untuk kita hidup di bumi-Nya.

Tahun 2004 berganti menjadi 2005 menunjukkan bahawa kita mendekati suatu masa yang menuntut agar lebih waspada dalam rangka melakukan terbaik pada masa akan datang.Di Malaysia, rakyat tidak ketinggalan merayakan akhir tahun dengan begitu meriah. Salahkah kita turut merayakan tahun baru? Pertanyaan ini muncul ketika melihat realiti perayaan menunggu detik-detik tahun baru yang dilakukan secara besar-besaran oleh setiap lapisan masyarakat seluruh negara.Akhir-akhir ini, perayaan tahun baru dirancang dengan pelbagai acara yang baik dan tidak kurang program berunsur hiburan melampau yang boleh menimbulkan kemudaratan (maksiat). Haru-biru, budaya glamor, seks bebas, minum arak dan mabuk-mabuk serta pengambilan najis dadah. Akhirnya, perayaan tahun baru tahun menjadi ‘wahana’ meningkatnya perbuatan maksiat kepada Allah.Masyarakat harus lebih menyedari dan berwaspada terhadap kegiatan negatif berpaksikan ‘hedonisme’, hiburan yang melampau batas. Bukakan minda dan hati untuk menunggu detik akhir tahun tanpa maksiat. Tumpukan untuk bermuhasabah terhadap apa yang dilakukan pada tahun ini, demi meningkatkan mutu ilmu dan moral pada masa akan datang.Inti patinya adalah akhir tahun tidak menjadi wahana melakukan maksiat. Maka, perayaan menunggu detik akhir tahun harus diformat menjadi suatu kegiatan yang lebih mengarah kepada kegiatan direda dan diberkati Allah.Akhir tahun ini, bermuhasabah diri dalam rangka menjadi insan kamil terbaik pada masa depan. Untuk itu, kita mesti memahami hakikat waktu. Penggantian tahun adalah proses dari waktu itu sendiri. Nabi Muhammad SAW bersabda bermaksud: “Ada dua nikmat di mana kebanyakan manusia sering tertipu dengannya, nikmat sihat dan masa lapang (senggang).” (Hadis riwayat Bukhari). Hadis ini menjelaskan bahawa orang baik, berjaya dan cemerlang dalam hidup ialah mereka yang menghargai kesihatannya dan nikmat waktu masa lapangnya. Penghargaan terhadap kedua-dua perkara itu dengan melakukan terbaik demi masa depannya.Ramai antara kita tidak menghargai dua perkara itu. Sewaktu sihat, tidak mempedulikan penjagaan diri dan lupa pada suatu hari nanti akan sakit. Demikian juga ketika mempunyai banyak masa lapang, lupa pentingnya masa itu, hingga membuang waktu untuk perkara tidak bermanfaat.Hidup dan mati adalah ujian daripada Allah. Dalamnya Allah melihat, siapa antara hamba-Nya yang paling baik amalnya (Surah al-Mulk, ayat 2). Di sinilah nilai betapa pentingnya masa dalam kehidupan seorang hamba. Hal ini kerana di atasnya kebaikan dan keburukan disemaikan. Prestasi dan kegagalan dikukuhkan. Semakin hari amal perbuatan kita semakin bertambah, bukan menjadi sebaliknya.Orang yang rugi ialah mereka yang tidak pandai menghargai masanya hingga terbuang secara sia-sia, tanpa memberi pada dirinya atau orang lain.Allah berfirman bermaksud: “Demi masa, sungguh manusia berada dalam keadaan kerugian, kecuali orang yang beriman, beramal salih, saling menasihati dalam kebenaran dan dalam kesabaran.” (Surah al-Ashr, ayat 1-4). Pernyataan Allah itu menunjukkan betapa pentingnya masa, terutama apabila dikaitkan dengan ‘kerugian’. Untuk tidak jatuh ke lembah kerugian, marilah memahami maksud ‘kerugian’ sebenar. Dalam hadisnya, Rasulullah saw meriwayatkan bahawa: “Seseorang akan tergolong dalam golongan orang yang ‘rugi’, apabila hari ini sama saja dengan hari semalam, tergolong dalam golongan ’celaka’, apabila hari ini lebih buruk daripada hari semalam dan tergolong dalam golongan ‘beruntung’, apabila hari ini lebih baik daripada hari semalam."Adakah amalan kita sepanjang 2004 lebih baik daripada tahun sebelumnya?Islam memandang masa bukan sebagai sesuatu benda yang boleh ditaksir harganya. Masa adalah hidup kita sendiri. Kehilangan masa sama ertinya kehilangan umur. Seorang sufi terkemuka, Hasan al-Bashri berkata: “Wahai anak cucu Adam, engkau hanyalah kumpulan dari hari yang terhitung. Apabila berlalu satu hari, bererti hilanglah sebahagian daripadamu. Jika hilang sebahagian daripadamu, maka bertambah dekatlah saat kematianmu. Jika engkau sudah mengetahui hal itu, maka segeralah berbuat! (Beramal, bersiap dan berbekallah)."Malangnya, masih ada umat Islam yang mensia-siakan masanya, padahal Allah memberikan kesempatan kepadanya. Masa berlalu begitu saja, tanpa zikir, fikir dan bekerja yang bernilai positif.Masa terus berjalan, apabila tidak digunakan dengan bijak, maka ia yang akan menggilis kita. Mempermainkan masa sama dengan mempermainkan hidup. Hayati ungkapan ahli hikmah bermaksud: “Al-waqtu ka as-saif, in lam taqtha 'huqatha 'ka" (waktu bagaikan pedang, jika engkau tidak menggunakan fungsi memotongnya maka ia yang akan memotongmu).Akhir 2004 menuju 2005 kita jadikan sebagai langkah awal untuk lebih menghargai masa. Menunggu detik akhir tahun dengan perkara bermanfaat agar dapat menghampirkan diri kepada Allah (taqarrub ilallah). Bermuhasabah pada akhir tahun dapat membimbing kita melakukan yang lebih baik untuk masa depan. Kita songsong tahun baru 2005 untuk menjadikan bangsa beradab, bermoral, adil dalam kemakmuran dan makmur dalam keadilan.PENULIS boleh dihubungi melalui wanitajim0@yahoo.com dan jawapan permasalahan boleh dilihat di www.wanitajimceria.blogspot.com.

Wednesday, December 22, 2004

Jaga alam sekitar satu amanah

Oleh Noor Zaitun Yahaya

CUTI persekolahan adalah waktu paling sesuai untuk seisi keluarga menghabiskan masa bersama. Pada masa ini, ibu bapa dapat menghabiskan banyak masa dengan anak untuk melancong dalam negara atau pulang ke kampung halaman.
Suasana tenang dan damai kampung serta tempat yang penuh dengan alam semula jadi tidak tercemar menjadi idaman. Hakikatnya, manusia perlu kepada alam yang diciptakan Allah sebagai suatu alat untuk penyempurnaan fizikal, emosi dan roh atau jiwa manusia.Kesedaran manusia terhadap alam sekitar tidak hanya dirasakan oleh kebanyakan orang awam. Ia turut hangat dibincangkan pada peringkat nasional dan menjadi agenda utama kebanyakan persidangan antarabangsa Hal ini adalah rentetan daripada pelbagai kerosakan yang melanda darat, pencemaran udara dan lautan. Ia adalah hasil daripada sikap dan tindak tanduk manusia yang cuai, pentingkan diri sendiri, rakus, tidak bertanggungjawab serta tidak bertimbang rasa terhadap alam sekitar.Kecuaian seperti ini amat bertentang dengan kehendak apa juga agama, apatah lagi Islam.Islam sebagai cara hidup, menerangkan hakikat bahawa tiada pengasingan antara manusia, alam sekitar dan Allah. Perkara ini diterangkan Allah melalui firman-Nya bermaksud: “Kepunyaan Allah swt jualah apa-apa yang di langit dan di bumi, dan pengetahuan Allah maha meliputi segala sesuatu”. (Surah an-Nisa, ayat 126)Rasulullah saw bersabda bermaksud : “Dunia ini hijau dan cantik, dan Tuhan telah melantik kamu sebagai pengurusnya. Dia melihat apa yang kamu lakukan.” (Hadis riwayat Muslim)Dalil di atas jelas menunjukkan konsep yang harus dimiliki oleh umat Islam terhadap alam sekitar. Antaranya adalah peranan manusia sebagai khalifah atau wakil Allah di bumi. Ia adalah prinsip asas ajaran Islam. Manusia tidak sebebasnya memiliki semua khazanah di muka ini. Alam sekitar sekadar amanah Allah kepada manusia dan kita berkewajiban mengurusnya dengan baik. Melakukan kerosakan dan kebinasaan kepada alam ini adalah tanda pengkhianatan terhadap amanah itu.Kesedaran terhadap alam sekitar, peranan dan tanggungjawab kita terhadapnya wajar dimulakan seawal mungkin. Jika kesedaran dan pendidikan ini dapat dimulakan sejak kecil, ia secara tidak langsung akan melahirkan generasi yang bertanggungjawab terhadap amanah yang Allah berikan kepada kita. Malang sekali jika kita melihat apa sebenarnya berlaku pada hari ini. Jelasnya, kebanyakan mereka yang mempelopori bidang ini adalah bukan Islam. Bahan rujukan dalam bidang ini sama ada dalam bentuk buku, majalah dalam dan luar negara serta laman web kebanyakan dikumpul dan ditulis oleh bukan Islam. Mereka sanggup membelanjakan modal besar untuk mengadakan pelbagai program mengenai kegiatan dan kempen kesedaran serta pendidikan untuk kanak-kanak mengenai ‘kecintaan’ dan prihatin terhadap alam sekitar. Usaha mereka terbukti berjaya dan wajar dijadikan cabaran kepada kita bagi memulakan langkah ke arah usaha itu. Kata orang, walaupun lambat, tetapi lebih baik daripada tidak melakukannya langsung. Di Malaysia, memang ada usaha dijalankan pihak berwajib untuk meningkatkan kesedaran masyarakat terhadap alam sekitar. Kajian oleh Unit Perancang Ekonomi mendapati 90 peratus penduduk mengetahui dan sedar terhadap kepentingan dan isu alam sekitar. Daripada jumlah itu cuma 25 peratus yang terbabit dengan program pemuliharaan. Mungkinkah kita telah hanyut dalam kehidupan dan sibuk mencari rezeki hingga lalai daripada mempedulikan prinsip asas yang telah Allah amanahkan kepada kita? Oleh itu, setiap kita ada peranan terhadap alam sekitar, antaranya adalah:
· Ibu bapa sewajarnya menanamkan asas cintakan alam sekitar kepada anak-anak. Contohnya, seorang ibu berperanan mendidik dan menyedarkan anak terhadap perkara asas alam sekitar. Ia harus dimula dan disedarkan mengenai hubungan akrab dan kudus antara manusia, alam sekitar dan Pencipta. Sekali gus, ia akan menanamkan ketauhidan yang mutlak kepada Allah. Program percutian keluarga sewajarnya diisi dengan menyelitkan unsur mencintai dan pendidikan alam sekitar. Mewujudkan bahan rujukan berkaitan dengan alam sekitar di ruang perpustakaan di rumah adalah antara perkara yang perlu di beri perhatian. Disamping itu, rumah sebagai unit keluarga yang kecil boleh menerapkan cintakan alam sekitar dengan menyokong semua kempen pihak berkuasa seperti program kitar semula dan mengelakkan pembakaran terbuka;
· Dalam konteks institusi mahupun agensi kerajaan, swasta mahupun badan bukan kerajaan, kesedaran dan keprihatinan terhadap alam sekitar harus dipertingkatkan. Program institusi itu, wajar diselitkan dengan program ke arah meningkatkan kefahaman dan kesedaran kita terhadap alam sekitar. Umpamanya, bagi institusi yang mempunyai laman web, satu ruang khas seperti ruang pendidikan alam sekitar untuk anak-anak dan kelab alam sekitar perlulah diadakan. Melahirkan generasi yang peka dan sedar akan tanggungjawab terhadap alam sekitar tidak cukup dengan membawa mereka ke dalam hutan dan mengadakan perkhemahan saja, tanpa pengisian yang dapat mengetuk hati terhadap kebesaran Allah dan kekudusan kita makhluk-Nya; dan
· Usaha ini harus ada kesinambungan dan hanya berjaya dengan tindakan secara kolektif oleh semua pihak. Ia walaupun membabitkan perbelanjaan, untuk jangka panjang akan menyelamatkan dunia ini daripada kemusnahan. Renungilah firman Allah bermaksud: “Telah nampak kerosakan di darat dan laut disebabkan perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian daripada (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali mengerjakan yang benar.” (Surah ar-Rum, ayat 41)
· PENULIS ialah seorang guru dan pelajar sarjana yang ditaja oleh Bank Dunia dalam bidang sains alam sekitar. Beliau boleh dihubungi pada wanitajim0@yahoo.com dan sebarang jawapan terhadap persoalan boleh dilihat di www.wanitajimceria.blogspot.com.

Wednesday, December 15, 2004

Lelaki abai tugas lindungi wanita tanda akhir zaman

Oleh Hamidah Mat
DALAM hadis riwayat Anas bin Malik, Rasulullah saw bersabda: “Antara tanda hari kiamat ialah ilmu semakin sedikit dan kejahilan semakin banyak, zina akan berleluasa, wanita semakin ramai dan lelaki semakin kurang sehingga 50 wanita hanya dilindungi seorang lelaki.” (Riwayat Bukhari dan Muslim). Ia adalah satu topik yang menarik dan selalu dibincangkan dalam pelbagai forum kebapaan iaitu seolah-olah kini ‘kelelakian’ semakin pupus. Mengapakah fenomena ini terjadi dan bagaimanakah cara untuk mengembalikan semangat lelaki?Hipotesis yang cuba dilontarkan dalam menganalisis permasalahan ini ialah mungkin disebabkan ramainya lelaki yang tidak lagi berperanan sebagai lelaki dan hilang semangat kelelakiannya. Hilang semangat kelelakian? Mungkin ramai yang akan menduga ia membawa maksud bertambahnya ‘lelaki lembut’ seperti yang pernah dibincangkan di akhbar tempatan suatu waktu dulu atau semakin kurang bilangan lelaki. Namun, sebenarnya ia bukan yang demikian. Bilangan lelaki ramai jika tidak lebih atau sama dengan jumlah wanita pun sekurang-kurangnya tidaklah terlalu jauh nisbahnya. Yang dimaksudkan di sini ialah kurangnya lelaki yang menjalankan peranan mereka sebagai lelaki seperti yang diperintahkan Allah dalam al-Quran iaitu lelaki sebagai ‘qawwamun’ (pelindung) kepada wanita. Hipotesis itu ada kebenarannya malah tidak keterlaluan jika dikatakan bertepatan dengan hadis di atas. Hadis itu menyebut bahawa antara tanda akhir zaman ialah lelaki semakin kurang daripada wanita dan yang lebih parah lagi, 50 wanita hanya dijaga oleh seorang lelaki. Menariknya dalam hadis itu ialah Rasulullah saw menggunakan perkataan ‘qawwam’ yang bermaksud pelindung untuk 50 wanita dan tidak menggunakan perkataan ‘rijal’ yang membawa makna lelaki. Maksudnya orang lelaki yang menjaga wanita itu semakin sedikit bilangannya. Yang ramai ialah lelaki yang tidak menjadi penjaga wanita sama ada dengan tidak bertanggungjawab menjaga keluarga, tidak berperanan sebagai ketua keluarga atau memperlakukan wanita dengan tindakan yang langsung tidak menjaga mereka, malah memudaratkan seperti mengeksploitasi, merogol dan menjadikan wanita alat pelepas nafsu. Lihatlah apa yang selalu dipaparkan di media cetak dan elektronik di mana masyarakat semakin hari semakin tenat moralnya. Berita rogol semakin kerap disiarkan di televisyen atau akhbar. Sumbang mahram, bunuh, samun, ragut, dera isteri, anak dan pembantu rumah jelas menunjukkan hilangnya kelelakian ramai lelaki di negara ini. Bukannya hilangnya sifat kelelakian kerana mereka bertukar jantina tetapi disebabkan tidak menjalankan tugas sebagai lelaki yang sebenarnya iaitu sebagai pelindung kepada wanita.Rasional teori ialah jika seorang lelaki mempunyai sifat kelelakian dan menjadi pelindung kepada wanita, maka dia akan melihat mereka sebagai kumpulan yang memerlukan perlindungan, dihormati, dijaga maruah mereka, tidak dikasari, tidak dieksploitasi apatah lagi diperlakukan sesuka hati seumpama barang. Mereka tidak akan berzina dengan wanita yang haram baginya atau merogol mereka kerana dia menyedari wajib bagi mereka melindungi maruah wanita itu daripada dikasari dan dizalimi. Apatah lagi terhadap anak, cucu dan kerabat sendiri. Mereka juga tidak sekali-kali akan menyamun, mencuri, meragut dan membunuh wanita kerana mereka sepatutnya menjaga mereka daripada sebarang mudarat dan musibah. Pendek kata jika masyarakat mempunyai ramai lelaki pelindung, kuranglah masalah kekeluargaan dan sosial.Dalam kehidupan berkeluarga, masyarakat amat memerlukan lelaki pelindung. Mereka tidak akan malas di rumah dan membiarkan isteri dan anak saja membanting tulang serta tidak akan memukul atau mendera sama ada isteri mahupun anak, tidak akan menengking, mengherdik, memaki, mencaci dan mencarut kepada wanita dan ahli keluarganya. Lelaki pelindung juga tidak akan menggadaikan maruah anak dan isterinya walau sesulit mana pun masalah yang dihadapi. Sayangnya lelaki pelindung semakin pupus di dalam masyarakat Melayu di Malaysia hari ini.Ironinya dalam sesetengah keadaan, wanita turut menyumbang kepada pelupusan sifat pelindung lelaki berikutan lantangnya suara sumbang golongan aktivis wanita yang ingin menyamaratakan taraf wanita dan lelaki tanpa menyedari risikonya. Mereka juga galak menyeru kepada usaha dominasi wanita terhadap tugas yang selama ini dipegang oleh lelaki. Pada masa sama, semakin ramai wanita yang rela diri mereka dieksploitasi oleh lelaki yang mementingkan nafsu dan keuntungan material semata-mata daripada etika dan maruah hingga kewujudan Pelayan Pelanggan (GRO) atau pelacur dianggap bukan masalah lagi. Akhbar, majalah dan televisyen berlumba-lumba menggunakan wanita untuk melariskan produk mereka. Apakah kaitannya wanita yang menjilat aiskrim dengan ghairah sambil berbaju seksi untuk produk mereka atau apa logiknya wanita berpakaian ketat dan seksi berbaring di atas kereta di dalam iklan kenderaan? Perkara seumpama ini tidak akan berlaku jika lelaki mempunyai sifat pelindung dan wanita pula menyedari bahawa mereka wajib dilindungi, bukan dieksploitasi atau dipergunakan.Persoalannya, bagaimanakah cara untuk menyedarkan lelaki mengenai tugas mereka sebagai pelindung dan proses apakah yang perlu digunakan terhadap semua lelaki di negara ini supaya sedar bahawa mereka adalah lelaki dan perlu melindungi wanita? Dalam hal ini, lelaki Muslim perlu menyedari kedudukan mereka di hadapan Allah swt dan perlunya mereka kembali kepada Islam yang mengangkat martabat wanita serta menjadikan lelaki sebagai pelindung martabat mereka. Jika seseorang Muslim sedar bahawa dia adalah hamba Allah, maka dia wajib mengikuti perintah Allah. Jika ingin mengikut perintah Allah, dia wajib mengikuti ajaran al-Quran yang menyuruh lelaki menjadi pelindung kepada wanita dan mengikut contoh model pelindung terbaik iaitu Rasulullah. Rasulullah saw tidak pernah menyakiti apatah lagi menganiayai dan menzalimi wanita. Baginda mengajar kita melindungi wanita yang menjadi sebahagian daripada unsur utama masyarakat Islam. Dengan mengikuti sunnah Baginda, seseorang lelaki itu akan sentiasa menjadi pelindung wanita. l Penulis ialah Pensyarah Jabatan Bahasa Arab, Pusat Matrikulasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Beliau boleh dihubungi di e-mel, wanitajim0@yahoo.com dan sebarang jawapan terhadap kemusykilan boleh dilayari di www.wanitajimceria.blogspot.com.

Wednesday, December 08, 2004

Ada masyarakat Islam Malaysia ‘bakhil salam’

Wadah Wanita Islam, 8 Disember 2004

Ada masyarakat Islam Malaysia ‘bakhil salam’

Oleh Hamidah Mat
SEWAKTU melanjutkan pelajaran di Jordan beberapa tahun lalu, seorang rakan yang belajar di Britain singgah beberapa bulan di negara itu.


Beliau mengeluh panjang. Keluhannya bukan disebabkan perangai orang Arab yang banyak kerenah, tetapi melihatkan sikap segelintir masyarakat Islam Malaysia yang hanya ‘pentingkan diri sendiri’.


Keluhan itu juga dirasakan oleh rakan Muslim dari negara lain yang menetap di Malaysia sama ada untuk belajar atau bekerja.

Mereka tidak menafikan orang Melayu adalah bangsa yang lembut dan mudah mesra. Namun, sayang beberapa kerat daripada orang kita bukan setakat pentingkan diri sendiri malah ‘bakhil salam’.

Pengucapan salam itulah yang kita bakhil.

Nabi Muhammad saw bersabda bermaksud: “Sebakhil-bakhil manusia ialah mereka yang bakhil untuk memberikan salam.” (Hadis riwayat Ahmad dan Tabrani dalam Mu'jam Awsat dan Mu'jam Kabir. Ia dikategorikan Hassan oleh al-Haithami dalam Majma' al-Zawaid, lihat: Al-Haithami, Majma' al-Zawaid,
Beirut: Dar al-Fikr al-Arabi, jilid 8, halaman 32).

Saya bukanlah hendak mengatakan orang Islam di Malaysia langsung tidak memberikan salam.

Mereka tetap memberi salam, namun konsepnya di kalangan masyarakat Islam di negara ini unik dan mempunyai versi tersendiri.

Unik kerana salam kita di sini bersifat ‘eksklusif’ untuk orang yang dikenali saja. Jika orang yang tidak dikenali, biasanya tidak akan dipeduli kecuali jika kita ‘ada hal’ dengan mereka saja.

Memberi salam di tempat awam seperti ketika menaiki bas, LRT, masuk ke dalam restoran atau di mana saja dianggap ‘pelik bin ajaib’. Jika tidak percaya, cubalah memberikan salam di tempat seumpama itu, nescaya kita akan dipandang pelik, jika tidak dikatakan gila.

Adat memberikan salam ini semakin asing di kalangan remaja yang lebih seronok mengatakan ‘Good Morning, Selamat Malam, Hai, Hello, Oooiiii, Eyyyyyy’ atau menggunakan laras bahasa remaja atau slanga muda mudi.

Apabila seseorang remaja memberikan salam kepada rakan sebaya, mereka akan menerima akibat diketawa atau dipersendakan dengan kata-kata yang menjadikannya rendah diri dan terasing. Keadaan itu hingga menyebabkan mereka tidak akan mengucapkan salam hingga bila-bila.

Fenomena ini memang menyedih dan memalukan, malah menjijikkan kerana mereka malu untuk memberikan salam tetapi selesa dengan kata-kata tadi.

Rasulullah pernah ditanya: “Apakah amalan yang terbaik dalam Islam?” Lantas Baginda bersabda : “Memberi makan (kepada orang miskin) dan memberikan salam kepada orang yang kamu kenali dan yang kamu tidak kenali.” (Hadis sahih riwayat Muslim, Sahih Muslim,
Beirut: Dar Ihyaa al-Turath al-Arabi, hadis no 54, jilid 1, halaman 74).

Jelas dalam hadis itu kelebihan memberikan salam, hatta kepada mereka yang tidak kita kenali.

Apakah tujuan perbuatan itu?

Rasulullah bersabda: “Kamu tidak akan masuk syurga hingga kamu beriman. Kamu tidak akan beriman hingga kamu berkasih-sayang. Mahukah kamu aku tunjukkan sesuatu amalan yang jika dilakukan akan masuk syurga? Sebarkan salam di kalangan kamu.” (Hadis sahih riwayat Muslim)

Salam itu untuk persaudaraan dan kasih sayang, lebih-lebih lagi di kalangan Muslimin dan menjadi identiti umat Islam .

Timbul juga pengamalan bidaah di kalangan masyarakat Islam
Malaysia berkaitan budaya salam.

Bidaah ini berkaitan hubungan kita dengan kawan yang bukan Islam. Jika beliau memberikan salam kepada kita, selepas itu kita lihat sama ada kita memarahi mereka atau membalasnya dengan ucapan "Walaikumussaam" yang membawa maksud ‘Celaka ke atas kamu.’

Adakah betul akhlak seorang Muslim sedemikian rupa?

Kawan kita yang bukan Islam mengucapkan selamat ke atas kita, tetapi dijawab dengan celaka!

Celaka sungguh Muslim seperti ini. Bukan sekadar perbuatan itu tidak pernah dilakukan Rasulullah, malah bertentangan dengan akhlak Islam.

Nasib baik bukan Islam di Malaysia tidak semua faham bahasa Arab, jika tidak apakah persepsi mereka terhadap sikap umat Islam?

Menurut sunnah, sama ada kita menjawab seperti mana dia memberi salam kepada kita atau sekadar mengatakan ‘Waalaikum’ saja (lihat hadis “Jika ahli Kitab memberikan salam kepadamu, makan katakan : “Waalaikum”, hadis sahih riwayat al-Bukhari dan Muslim, lihat al-Bukhari, Sahih al-Bukhari,
Beirut : Dar Ibn Kathir, 1987, hadis 2,163, jilid 4, halaman 1,705, Muslim, opcit, hadis 2,167, jilid 4, halaman 1,705).

Bukankah akhlak seumpama ini lebih elok?

Kesimpulannya, hendaklah kita berusaha mempopularkan sunnah memberikan salam sama ada kepada mereka yang dikenali atau tidak.

Latih diri untuk memberikan salam di tempat umum seperti ketika menaiki bas, LRT, komuter, masuk pejabat, pasar raya dan kedai makan.

Logiknya, pada peringkat permulaan pasti kita akan berasa kekok, namun lama-kelamaan ia akan menjadi kebiasaan dan budaya.

Berkaitan membalas salam bukan Islam, janganlah kita meneruskan budaya buruk yang berleluasa dalam masyarakat.

Jika dapat kita menjadikan salam sebagai budaya di kalangan masyarakat
Malaysia, hatta di kalangan bukan Islam, itulah yang terbaik.

Tingkah laku remaja dan orang muda ialah pantulan daripada orang dewasa. Jika ia dibudayakan oleh orang dewasa terlebih dulu, sedikit demi sedikit budaya ini akan terbawa-bawa dalam kehidupan seharian mereka.

· Penulis ialah pensyarah Jabatan Bahasa Arab, Pusat Matrikulasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Beliau boleh dihubungi pada wanitajim0@yahoo.com dan sebarang jawapan terhadap kemusykilan boleh dilayari di www.wanitajimceria.blogspot.com