Kajian teliti kupas masalah penjenayah
Oleh Nor Affizar Ibrahim
KEJADIAN rogol dan pembunuhan kejam terhadap dua kanak-kanak sekolah tidak berdosa dalam tempoh tiga minggu pertama 2004, mengundang banyak persoalan dan tanda tanya.
Masyarakat marah dan bingung memikirkan bagaimana orang dewasa sanggup bertindak sebegitu kejam terhadap mereka yang jauh lemah dan tidak berupaya. Rentetan peristiwa sedih itu banyak reaksi umum menuntut agar penjenayah terbabit dikenakan hukuman berat setimpal perbuatan kejamnya. Ketua Wanita Jamaah Islah Malaysia (JIM), Dr Harlina Harliza Siraj, berkata reaksi marah masyarakat umum yang meluap-luap jelas menunjukkan, satu pendekatan jauh lebih berkesan dan mantap daripada sistem sedia ada diperlukan bagi membendung gejala itu daripada terus menghantui kehidupan rakyat di Malaysia. Bagaimanapun, beliau berkata, wanita JIM berpendapat hukuman berat saja belum cukup untuk membendung masalah itu. Ini berikutan, penjenayah terbabit adalah di kalangan mereka yang mempunyai rekod jenayah atau masalah sosial seperti ketagihan dadah yang kronik. “Golongan yang sering dianggap ‘sampah masyarakat’ itu sebenarnya mereka yang tidak berjaya menangani kemelut serta konflik kehidupan yang semakin mencabar hari ini. Selain itu, kita terpaksa menerima hakikat bahawa sebahagian besar mereka yang terbabit dalam keganasan dan jenayah adalah lelaki,” katanya, ketika ditemui di Kompleks JIM di Taman Melawati, Kuala Lumpur, baru-baru ini. Dr Harlina menegaskan, sudah tiba masanya masyarakat menumpukan persoalan mengapa lelaki sering menggunakan kekerasan dan keganasan yang menderitakan orang lain; wanita serta kanak-kanak. Katanya, bagi mencapai matlamat itu wanita JIM menyarankan diadakan kajian saintifik terhadap penjenayah rogol dan bunuh untuk mengetahui dengan lebih terperinci mengenai personaliti, sikap, pengetahuan dan mekanisme kawalan diri dalam mengatasi masalah. Begitu juga latar belakang keluarga dan rumah tangga serta hubungan sosial mereka juga amat perlu dikaji, untuk menggambarkan faktor yang mencetuskan tindakan kejam. Selain itu, Dr Harlina turut menyarankan masyarakat dididik dengan fakta tepat mengenai kaitan antara jenayah rogol dengan tingkah laku dan hubungan silang gender yang menjadi norma masyarakat. “Kaedah pencegahan jenayah seks juga harus memberikan fokus kepada usaha mengubah beberapa sikap dan tingkah laku lelaki dan wanita dalam masyarakat. Hubungan antara gender haruslah berlandaskan sifat saling menghormati, melengkapi dan membantu. “Di samping itu, masyarakat mesti mengikis tanggapan bahawa lelaki mesti sentiasa menunjukkan dominasi terhadap wanita dan sering kali diterjemahkan dalam tingkah laku bercirikan keganasan. Tanggapan bahawa wanita mestilah sentiasa menepati ciri-ciri kewanitaan yang menawan dan menghasilkan satu daya tarikan seks atau sering dianggap sebagai objek seks juga perlu dikikis,” katanya. Beliau turut menekankan bahawa analogi wanita sebagai pakaian untuk lelaki dan sebaliknya (surah al-Baqarah ayat 187) atau sebagai tempat bercucuk tanam (surah al-Baqarah ayat 223) haruslah dilihat dalam konteks kebijaksanaan Allah dalam menerangkan sikap dan tanggapan yang kemudiannya, menghasilkan satu hubungan intim, penuh kasih sayang dan lengkap melengkapi. “Wanita harus mampu melihat diri mereka sebagai pasangan hidup lelaki yang sepatutnya berperanan memastikan kesejahteraan hidup satu sama lain. Malahan, tidak keterlaluan jika konteks berpasangan itu dilihat dari sudut pandangan yang lebih jauh dan meluas, iaitu menjadi rakan kongsi dalam semua urusan kehidupan. Bukan hanya dalam rumah tangga tetapi juga dalam organisasi dan masyarakat,” katanya. Dr Harlina berkata, bagi mewujudkan masyarakat sejahtera, pendekatan gerakan maskulinisme yang dibangkitkan pergerakan Evolusi Maskulinis New Zealand menerusi laman web Menz.org.nz juga seharusnya diberi perhatian. Pergerakan itu mendefinisikan maskulinisme sebagai; * Rangkai kerja mesra lelaki bagi memahami permasalahan sosial. * Kepercayaan bahawa persamaan taraf antara jantina memerlukan pengiktirafan dan penilaian semula mengenai prejudis dan diskriminasi terhadap lelaki dan wanita. * Perspektif yang bersifat melengkapi dan bukannya bertentangan dengan feminisme. Menjelaskan lebih lanjut gerakan ‘maskulinisme’ itu, beliau turut memetik kenyataan buku karya Kamla Bhasin, aktivis dari New Delhi yang bertajuk, “Exploring Masculinity’. Antara lain, buku itu memberikan satu perspektif yang wajar diambilkira masyarakat, apabila membincangkan persoalan mengenai gejala itu. “Di dalam buku itu, Kamla menulis bahawa lelaki harus memahami bagaimana kelelakian (masculinity) berhubung kait dengan tingkah laku berisiko terutamanya dalam konteks HIV/AIDS, penagihan dadah dan alkohol serta aktiviti berisiko tinggi. Aktiviti itu bukan hanya membahayakan lelaki yang terbabit malah, ramai lagi terutama wanita,” katanya. Dr Harlina berkata, di dalam buku itu juga menyatakan, walaupun kita sering memperkatakan mengenai wanita yang sering menjadi mangsa keganasan lelaki, kita belum memberikan perhatian sewajarnya kepada sebab musabab mengapa lelaki sering kali menjadi agresif. Ini merangkumi, keganasan yang selalu tercetus di stadium bola sepak atau di penjuru jalan, membunuh dan membakar harta benda begitu saja, sanggup memperkosa wanita kanak-kanak perempuan dan wanita, mengasari isteri serta sebagainya. Katanya, di dalam buku itu, Kamla turut berkata bagaimana pentingnya kita meneliti kesan patriaki (patriachy) terhadap wanita, begitulah juga pentingnya kita mengkaji kesan maskuliniti itu terhadap minda, imaginasi, psikik (psyches) dan tingkah laku lelaki. “Pandangan aktivisme itu harus diberi perhatian. Maskuliniti adalah imej cermin kepada feminiti. Dalam kita sama-sama membangun dan mengislahkan masyarakat, lelaki dan wanita semestinya mampu dan rela memikul tanggungjawab yang seimbang. “Kebanyakan permasalahan dan keruntuhan sosial dalam era globalisasi ini berpunca daripada kegagalan manusia mengatur urusan hidup di tengah kemelut arus deras pembangunan fizikal yang tidak diimbangi dengan peningkatan nilai murni insaniah,” kata Dr Harlina.